четверг, 21 марта 2024 г.

Ремонт електроустановок та їх частин.

           Тема:Виконання такелажних та стропильних робіт.             20.03.24

Загальні відомості про такелажні роботи. Механізми та пристрої для такелажних робіт. Вимоги до вантажних канатів. Прядив’яні канати, стальні, дротяні  канати, їх конструкції та розміри. Вибір канатів залежно від виду такелажних робіт та маси обладнання. Запаси міцності канатів залежно від призначення. Правила експлуатації канатів. Стропи, вузли і петлі, їх призначення. Маркування стропів. Вибір довжини стропів. Кріплення канатів до вантажів,  щоглів, балок і анкерів. 

Допустимі навантаження на гаки та петлі. 

Допоміжні пристрої для зручності і прискорення стропування вантажів: гаки, карабіни, коромисла, кільця, скоби, струбцини, штирі та інше; правила користування ними. 

Поліспасти, їх призначення та вантажопідйомність. Вимоги до блоків та  поліспастів. Характеристика блоків та поліспастів. Відвідні блоки, правила оснащення поліспастів та підвіски нерухомих блоків. Характеристика і правила експлуатації блоків та поліспастів. 

Ручні та електричні лебідки. Важільні лебідки. Галузь застосування і призначення лебідок. Вимоги до лебідок. Гальмівні пристрої лебідок. Правила експлуатації лебідок. Застосування відвідних блоків та їх установлення. Терміни та порядок випробовування лебідок. 

Домкрати: гідравлічні, гвинтові, рейкові, їх будова, вантажопідйомність. Огляд домкратів. Правила експлуатації домкратів. Норми та строки випробування домкратів. 

Автомобільні крани, їх вантажопідйомність та виліт стріли крана.

7

Загальні відомості.

15192061155a8d3ee309e773.13567728

При ремонті трансформаторів і електричних машин необхідне виконання такелажних робіт значного об'єму. Такелажними називають роботи по стропуванню, кріпленню і переміщенню (горизонтальному і вертикальному) різних вантажів великої маси за допомогою ручних і механізованих засобів. До цих робіт відносять також обслуговування, налаштування, приведення в робочий стан і зберігання такелажних пристроїв, оснащення і пристосувань (талі, стропи, троси, канати і ін.).

Такелажні роботи, як правило, виконують спеціально виучені і інструктовані робітники-такелажники, які пройшли медичний огляд.

У ремонтній практиці електрослюсареві нерідко доводиться займатися демонтажем, переміщенням і установкою важкого електроустаткування, що пов'язане з виконанням такелажних робіт і використанням для них відповідних механізмів і оснащення. Тому знання основних правил виконання такелажних робіт, пристроїв і способів використання такелажного оснащення і механізмів украй необхідне електрослюсареві по ремонту трансформаторів і електричних машин, маса яких нерідко досягає декількох тонн.

DSC00624
58

Канати і стропи.                                                                                                                                   

5700.970

Канати використовують для стропування вантажів до крюків вантажопідйомних механізмів, для в'язки (чалки) вантажів при транспортуванні і переміщенні; у різних вантажопідйомних пристроях як вантажні канати; як стріловидні, вантові, несучі і тягові канати.

Канати, на кінцях яких в'яжуть вузли, називають чалочними. Найбільш поширені способи в'язки стропів за крюк, а також в'язки і закладення кінців чалочних канатів. Найчастіше застосовують прядивні і сталеві канати, рідше - бавовняні і капронові.

1

Способи в'язання стропів за гак, в'язання і обробки кінців чалочних канатів: а - гаковий вузол, б - гаковий вузол  з напуском, в - петлевий строп, г - кільцевий або петлевий строп з напуском, д - кільцевий або петлевий строп, е - два кільцевих або петлевих стропа (один з напуском), ж - стропування петель, з - удавки, и - мертва петля.

Прядивні канати бувають смільними і більними. Смільні канати виготовляють із смоленої пряжі, а більні - з несмоленої (каболок). Смільні канати добре чинять опір вогкості, але мають велику масу і меншу міцність, ніж більні. При такелажних роботах зазвичай використовують більні канати, діаметр яких від 9,6 до 28,7 мм. Прядивні канати легші і більш гнучкі, ніж сталеві, що забезпечує швидку в'язку вузлів. Їх застосовують для підйому деталей вручну (через блоки), для відтяжок при підйомі вантажів і стропуванні виробів з обробленими кутами і поверхнями. Прядивні канати зазвичай використовують для стропування вантажів масою до 200 кг.

При необхідності переміщення електроустаткування масою більше 200 кг для його стропування і оснащення вантажопідйомних пристроїв слугують сталеві канати подвійного звивання (троси).

Допустимі навантаження началочні прядивні і більні канати приведені в таблиці, на сталеві канати подвійного звивання (троси).

Стропами називають відрізки канатів або ланцюгів, з'єднані певним чином і забезпечені спеціальними підвісними пристосуваннями, що забезпечують швидке, зручне і безпечне закріплення вантажів.  

2

Стропи із стальних канатів: а - універсальний (кільцевий), б, в, г - полегшені (петлеві) одинарні, д - напівавтоматичний, е, ж - двохвітковий, з - чотирьохвітковий, 1 - інвентарні підкладки, 2 і 3 - роз’ємна і зварна підвіски, 4 - важільний захват.

Для регулювання положення електроустаткування під час підйому, а також для повороту на крюку до нього прив'язують відтяжки із сталевого, а при малих вантажах - з прядивного каната.

Розташування лебідок або кабіни управління крану повинно забезпечувати безпосередню передачу сигналів знаками або голосом від керівника підйому або стропальника кранівникові, мотористові лебідки, трактористові або механіку.

Підйом виконують плавно, без ривків і розгойдування електроустаткування, що піднімається, без зачіпання сторонніх предметів (стін, колон, ферм, устаткування, що стоїть поряд і т. д.). Забороняється залишати вантажі на вазі навіть на короткий час в обідню або іншу перерву.

Допустимі навантаження на чалочні прядивні і більні канати

Діаметр канату, ммВантаж, кг, підвішений на одному кінці канатуВантаж, кг, підвішений на двох вітках канату, при куті α між канатом і вертикаллю , градВантаж, кг, підвішений на чотирьох вітках канату, при куті α між канатом і вертикаллю, град
03045600304560
11,18517015012085340300240170
12,7110220190155110440380310220
14,3140280245195140560490390280
15,9165330285230165660570460330
19,1230460400325230920800650460
20,72655304603752651060920750530
23,9355710610500355142012201000710
28,7485970840680485194016801360970

Допустимі навантаження на деякі стальні канати подвійного звивання

Діаметр канату, ммДопустиме навантаження, кгДіаметр канату, ммДопустиме навантаження, кг
для лебідки з ручним приводомдля двохвіткових стропів при куті α = 600для лебідки з ручним приводомдля двохвіткових стропів при куті α = 600
153450230014,531802120
16,5412527501638902590
205300353019,556303750
25,5812554202580505370
3313220882032,5136009100
36,5176901179036,51820012120
63

Вантажопідйомні механізми.                                                                                                             

При такелажних роботах широко застосовують конструктивно прості вантажопідйомні механізми - блоки, поліспасти, талі, електротельфери і домкрати.

Блоки, що служать для зміни напряму каната і прикладення сили, називають відвідними, або каніфас-блоками, а ті, що служать для зменшення сили, необхідної для підйому вантажу, - вантажними, або поліспастовими.

Розрізняють блоки для прядивних, сталевих канатів і ланцюгів. Відвідні блоки (каніфас-блоки), що прив'язуються завжди нерухомо, мають один ролик для каната (однороликові блоки). Діаметр канавки ролика повинен перевищувати діаметр каната на 1 - 3 мм. Співвідношення між діаметром сталевого каната у вантажних блоках і діаметром ролика має бути не менше 1 : 16.

Поліспасти - вантажопідйомні пристрої, які складаються з двох блоків, сполучених між собою канатом, що послідовно огинає всі ролики кожного блоку.

При використанні поліспасту зменшується зусилля в канаті, направлене до лебідки (виграш в силі), але збільшується довжина каната, що навивається на барабан лебідки (програш у відстані, часі, швидкості). При оснащенні поліспасту канат прикріплюють одним кінцем до вушка одного з блоків поліспасту, при цьому він огинає послідовно ролики обох блоків, а інший кінець, що збігає з одного з блоків, навивають на барабан лебідки. Зазвичай кінець каната, що йде на лебідку, майже завжди збігає з нерухомого блоку, щоб уникнути підвішування додаткового відвідного блоку.

При оснащенні поліспастів дотримуються наступних правил: при парному числі ниток поліспастів (тобто при парній сумі чисел роликів нерухомого і рухомого блоків) кінець каната прикріплюють до нерухомого блоку, а при непарному числі - до рухомого.

Талі є вантажопідйомним механізмом, що складається з ланцюгового поліспасту з ручним приводом від безконечного гоночного ланцюга або храпового механізму важеля. Найбільш поширені черв'ячні талі та із зубчастою передачею, в яких тяговим органом служать зварні калібровані ланцюги. Всі талі забезпечують надійним автоматичним гальмом (частіше гвинтовим). Талі різних конструкцій виготовляють для 

підйому вантажу на висоту до 3 м.

Комментариев нет:

Отправить комментарий